První měsíc po koupi domu – co všechno lze stihnout?

Jakmile si koupíte rodinný domek, který ještě ke všemu potřebuje nějaké drobné úpravy (a nedej bože trochu větší rekonstrukci), začne vám na nějakou dobu pěkný kolotoč. Na co všechno je potřeba myslet a jak se to dá zvládnout?

Přepsání měřáků energií a vody

To lze udělat prakticky hned, jakmile máte v ruce kupní smlouvu a předávací protokol. U dodatavatele elektřiny proběhlo vystavení nových smluv na počkání, u dodavatele vody jsme podali žádost o přepsání a zatím ani tři týdny poté smlouvy poštou nedorazily. Z vlastní zkušenosti jako největší překážku u pracujících lidí vidíme neschopnost „potkat se“ s pracovní dobou těchto institucí.

Návštěva dalších institucí

Není od věci se dojít seznámit s obecním úřadem, pravděpodobně budete mít nějaké otázky k fungování obce (např. svoz odpadu, atp.). My jsme se raději došli i informovat na stavební úřad, zda nebudou potřeba nějaká povolení k rekonstrukci. Ty jsme naštěstí žádná nepotřebovali (k rekonstrukce vnitřních prostor zkolaudovaného domu – vč. nových rozvodů vody, topení a elektřiny není k 9/2014 třeba žádné povolení stavebního úřadu).

Vyklizení vybavení domu

Vyklizení ponechaného vnitřního vybavení třípokojového menšího domku trvalo ve dvou chlapech přesně první víkend. Nepotřebné dřevěné kousky nábytku se rozebrali na menší části pro spálení v kotli, roztřídil se plast a sklo. To, co nespadlo do žádné kategorie čeká na odvoz do sběrného dvora.

Náš tip: Koberců, lin a podobných věcí se prozatím nezbavujte. Budou se velice hodit jako podklad pro složený štěrk nebo písek, ať si zbytečně neničíte anglický trávník.

pisek-sterk

Otlučení vnitřních omítek

Při troše zručnosti jednoho chlapa v době mezi koncem pracovní doby a uložením se ke spánku trvá v případě menšího třípokojového domu týden, maximálně týden a půl. Zapotřebí je k němu ideálně nějaké lehčí bourací kladivo (přeci jen při otloukání horní poloviny místnosti máte kango v úrovni hrudníku a nad hlavou, tak se pronese).

Odvoz suti

sut

Po otlučení omítek vám uvnitř domu zůstane několik tun suti (vážně). Můžete na obecním úřadě zjistit, zda třeba obec nemá nějaké svozové místo, kde shromažďuje suť k jejímu dalšímu využití (zasypání děr v cestách). Pokud tato možnost není, zkuste najít ve vašem nejbližším okolí třídírnu stavebních odpadů, kam můžete suť za mírný poplatek (v našem případě cca 150,- Kč/tuna) odvézt. Pokud nic podobného v okolí nemáte, nezbude vám nic jiného, než si objednat odvoz suti. Odvážení suti svépomocí na vlastním vozíku zabralo cca 4 pracovní dny (od 7 do půl čtvrté) v jednom muži a jedné ženě. Do tohoto času je započítáno nakládání na kolečko a odvoz na vozík, vykládání v třídírně.

Rozvod nové elektřiny

Třetí týden po koupi domu začal pracovat i domluvený elektrikář na nových rozvodech elektřiny. Během 4 dnů měl připravené nové krabičky zásuvek a vypínačů a základně roztahané kabely.

Přípravy na nový rozvod vody

Třetí týden také nastoupil do práce domluvený vodař. Prozatím začal pracovat na hrubém rozvedení vody a nových odpadů (hlavně zasekávání trvalo cca 2 dny). Bylo třeba mu připravit výkop pro hlavní přívod vody a výkop pro hlavní odvod kanalizace. To nám trvalo jedno páteční odpoledne.

Přípravná fáze dokončena, teď se konečně začne budovat

Všechny popsané činnosti řadíme mezi přípravné fáze. Dům je teď konečně po fázi destrukce připraven na samotnou fázi budování – tedy nahazování nových omítek, tahání rozvodů vody, kompletaci elektřiny a bezesporu další mnohem zábavnější činnosti, než tomu bylo v prvním měsíci.

Related posts